אין סוף הפתעות בגינות • לבעלי הגינה הביתית וגם לאלה שלא

צפורה זילברצן | דירה נאה No Comments on אין סוף הפתעות בגינות • לבעלי הגינה הביתית וגם לאלה שלא
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אחד הדברים המרחיבים ביותר דעתו של אדם, הוא מראה גינה מלבלבת. עדיין רבים האנשים הסבורים כי חלקת דשא, מעט שיחים בעלי תפרחת ועץ אחד או שניים הם גינה. גינה אמיתית, ואפילו קטנה, היא הרבה יותר מזה. לגינה יש סגנון, תכנון ואמירה, ואם מקימים אותה בדרך הנכונה, התוצאה פשוט מפתיעה!

אולי אין זה מתפקידי כמעצבת להציץ אל הגינה, – באופן רשמי אדריכלי נוף הם אלו האמורים לעשות את העבודה., אך דרכיהם של מעצבים מערוצים שונים בהכרח מצטלבות. פעמים רבות תכננתי בתים צמודי קרקע שדרשו את התייחסותי גם בגינה, ובמקרים כאלו נוצר שיתוף פעולה ותיאום ביני לבין הגנן הנבחר או החברה הנבחרת. עולם הגינות הקסים אותי. אולי בגללמכיוון שהוא כה ירוק? אין ספק שגינה סביב הבית היא תפאורה מרשימה ביותר, מעבר לתפקידיה הנוספים והיותה אי של שלווה.
מפה ומשם במשך השנים החכמתי בנושא מפי גננים וחברות איתן שעבדתי אתם, ועוד הוספתי וחידדתי את העמקת הידע כדי שאוכל להגישו לכם כאן כראוי.

סגנונות גינון

קיימים סגנונות גינון עולמיים שייתכן ותרצו לארח – גן יפני, גן טרופי, גן צרפתי. בואו ניקח לדוגמא את סגנון הגן האנגלי הקלאסי המפורסם בעולם, שמקורו באחוזות האצילים. גן זה דורש מרחבים עצומים, השקעה וטיפוח בלתי פוסקים, הוא רשמי ומרשים מאוד, תמיד גזום ישר ובקפידה ומכיל לעיתים אגם או מזרקה רצינית, משטחים ירוקים ענקיים, פינות אירוח ושטחי משחק. סביר להניח שלא תצליחו להוציא לפועל שאיפה זו מפאת העדר הנתונים ליצירת גן כזה, ואז תתפשרו על גינה אנגלית עממית של פשוטי העם הנקראת "קוטג' גארדן" . מדובר בגינה המשתרעת על שטח קטן הומכילה ערבוב של עצי פרי, צמחי תבלין, ירקות וגם פרחים, עמוסה להפליא ומשרתת את צרכיו של האיכר האנגלי בימים עברו – כמה שיותר תוצרת אל המטבח. הגינות הללו הפכו לפופולאריות מאוד בעולם, כיוון שהן דורשות מעט שטח אך הרבה זמן והשקעה, וכמובן יש צורך "לתרגם" את סוגי הצמחים לאקלים המתאים לארץ, כך שבכל מקרה הצמחייה לא תהיה אותנטית לחלוטין, רק הסגנון יישמר. בשנים האחרונות מסתמנת מגמה לייבא צמחיה עולמית ולנסות לביית אותה בארץ. בין אם המטרה היא ניסיון הרפתקני ובין אם השאיפה היא להיצמד למקור בסגנונות גינון עולמיים, כמו ה"קוטג' גארדן" שהזכרנו, ברוב המקרים נוצרות בעיות. גם אם הצמח נקלט הוא יהיה חלש יותר מאשר בסביבתו המקורית, פגיע למזיקים, ודורש הגנה. הגנה פירושה חומרי הדברה ובכמות מספקת, והנה ביחד עם המזיקים פגענו גם בבעלי החיים הטובים עבור הצמחים, והמרקם האקולוגי העדין נפגע!
לכן כדאי להתמתן בשאיפות מרחיקות לכת ולהתמקד בסגנונות טבעיים ומקומיים חזקים ובלתי רגישים, שוקקי חיים, המתאימים לאזורינו ודורשים פחות אחזקה. וברוח זו נמשיך כאן.

גינת צל בתאורת לילה (פסטורליה)

הגינה הטבעית
זוהי גינה המשתלבת בנוף המקום. במקרה שלנו תיחשב הגינה כגינה ארץ ישראלית, כאשר בתוך הקטגוריה הזו כלולים מספר סוגי נופים המצויים בארץ ישראל, ותמיד ננסה להתאים ככל האפשר את הנוף והצמחייה בגינה ככל האפשר לאזור בו שהיא נמצאת בו. המהלך בגינה ירגיש כמעט בטיול, לסגנון הזה נתאים אבן מקומית, צמחייה מקומית, ועיצובים שנראים אקראיים, כמו שתילת פקעות בתוך סלעים!. השבילים יעוצבו במראה אסימטרי וטבעי ככל האפשר, ובגינה כולה תפוזר בעדינות צמחיית בר. צמחייה זו מעודדת בעלי חיים שונים כמו קיפודים וציפורים להגיע לבקר, לאכול קצת מזיקים, לאבק את הפרחים ולצייץ בנעימה מוזיקלית.

צמח משגשג מתוך האבן. פסטורליה

גינה ים תיכונית
אם המראה המשתלב נראה לכם פשוט מדי, אך עדיין תהיו מעוניינים לשמור על שיוך לנוף מקומי ולא להיות מנותקים, תוכלו לאמץ את הסגנון הים תיכוני הנחשב גם הוא לאזורינו, שהוא דרמטי ועשיר יותר. סגנון זה, המקבץ צמחייה ותרבות של מגוון ארצות גדול יותר, מגוון מאוד ומרשים. עצי הזית והצמחייה וגם המבנים והפינות בגן יהיו ירוקים ונדיבים יותר, בעלי צבעוניות עשירה ומעניינת. סוכת הצללה בפינת הגינה או ככניסה לבית היא משהו הרבה יותר פורמאלי ומכובד, אין זו סתם הליכה בשבילים ביום קיץ חם, אלא אזור ממוסד. יותר מכול מהווה עץ הזית את אחד המאפיינים הבולטים לסגנון זה. באם תרצו גינה עםבעלת כבוד וניחוח היסטורי, חפשו לכם עץ זית עתיק דווקא. צמחי תבלין שיינטעו על גבי טרסות מחזקים את האפיון ואף שימושיים במטבח… ובריֵכות נוי כמובן. רציניות, מוצללות, ומנוקדות בצמחי מים. שערים מברזל וצמחייה המצלה עליהם הם אלמנט אופייני בגינות מסוג זה.

קשתות מתכת בגינה ים תיכונית. (פסטורליה)

 

גינה מדברית
גינה זו מתאימה בהחלט לאזורים דרומיים מדבריים בארץ. היא תכיל קקטוסים כמובן, (ובכך הופכת ל"צברית" ולישראלית ביתר שאת), מסלעה טבעית וצמחי מדבר נוספים. לא תהיה כל התערבות מלאכותית ומאורגנת של שבילים ברורים או אלמנטים מסודרים כדי לשמור על המראה הבראשיתי.

הסגנון המינימליסטי
רבים מאיתנו בעלי גישה כה פרקטית, עד שיעדיפו לרצף את החצר כולה, ולהשאיר רק דגימות גינון קטנות לטעם. אולי גרם לזה הפחד מתחזוקה שדורשת גינה ראויה לשמה או השאיפה העממית המקובלת לשטוף בכל שבוע את החצר בעזרת צינור… ולהבדיל – לבנות סוכה גדולה בסוכות. אולי בשבילכם במיוחד בשבילכם נולדה הגישה המינימליסטית שמקורה באדריכלות,. קו זה, שהוביל בעבר וגם בימינו עיצובים פשוטים חלקים ונקיים, מכתיב גינה שבה רב יהיה הריצוף, החצץ והמסולע על הירוק. פה ושם יבצבץ שיח בפינות או בקירות, והדרמה הגדולה תהיה עץ כלשהו עומד בדד במלוא תפארתו חשוף מכל עבר. אין כאן מגוון של צמחים, אך יש יופי גם בזה. חיסכון במים, ונוחות תחזוקה ללא ספק.

צמח משגשג מתוך האבן. פסטורליה

סגנונות נוספים יכולים להתבסס על רעיון מרכזי:
גן וורדים – שושנים נחשבו מאז ומעולם לפרח קסום עם המון קונוטציות חיוביות וסמליות. זהו צמח רב- זנים ובעל ניחוח ועם זאת חזק ובלתי רגיש,. צאו והתרשמו מגן הוורדים בירושלים!
גן רשמי – זהו גן פורמלי עםבעל גבולות ישרים ובעיקר סימטרי.
גן רוחני – בגן זה ייבחרו צמחים המפיצים ריחות מסוימים המשפיעים על מצב הרוח, וצמחים בעלי צבעים המשפיעים על האנרגיה,. כאשר המטרה הסופית היא השראת שקט ושלווה על השוהים בגן.

כמו תמיד, התכנון תחילה.
אם סיימתם לחלום על גינתכם וגם גיבשתם דעה עיצובית, אפשר לגשת כעת לגשת לתכנון הגינה באופן מעשי. תכנון גינות דומה מאוד לתכנון בתים,. נשמע מפליא? אם בבתים מתוכננים חדרים ולכל אחד מהם בעלי תיפקוד שונה, כך גם בגינה מתכננים "חדרים" כאשר שלכל אחד מהם מיועד למטרה אחרת: מנוחה והתרגעות? סוכה? אירוח? אזור אכילה או מנגל? לכל חדר מעצבים "קירות" ו"תקרות" עשויים צמחיה, והשבילים הם שיחברו ביניהם ויעניקו לעוברים בהם חוויית טיול מגוונת. החדרים ירוהטו אף הם ירוהטו בהתאם בריצוף סלעים וצמחיה, וגם ברהיטי גן "אמיתיים" העשויים מעץ פלסטיק או אבן, ערסלים ואביזרי צלייה. ממש פארק פרטי.
בחברות גינון רציניות ישורטטו התכנונים היטב במחשב, ואף תוקם הדמיה תלת- ממדית או מודל פיזי.
לא תמיד שותלים את העץ הנכון במקום הנכון. יש עצים המושכים מזיקים, וכאלו המחוללים אלרגיות. עצים מסוימים הינם בעלי שרשים אימתניים כל כך, עד כי ביכולתם להגיע לעומק היסודות ולגרום נזקים לצנרת ביוב. בבית קרובי שבשפלה ניטע דקל תמרים שמעולם לא הניב פירות טובים. המומחים הסבירו שאם היה ניטע העץ בצד השני של הבית, פירותיו היו נפלאים. צריך פשוט לדעת את המקום והצמח הנכון לכל צמח.
בסדר תכנון הצמחייה ישובצו תחילה העצים והשיחים ירוקי העד המשמשים בסיס קבוע ובהתאמה לגובה הדרוש על פי התכנון. לאחר מכן ישובצו סביבם וביניהם עצים נשירים, שיחים ופרחים עונתיים שייתנו לגינה את הדינאמיקה שלה,. תחלופת הגוונים, העלווה והפריחה סובבבהתאם לעונות השנה היא הגיוון המרנין ביותר בגינות, הוא הגורם למעורר בנו בכל פעם מחדש את הסקרנות המגרה לצאת אל הגן ולראות אם כבר פרחה הגפן, או הנצו הרימונים… ומשטחי הדשא כמובן.

צופיות בגינת צל באדיבות פסטורליה

שמירה על פרופורציות גם היא מפתח חשוב. תארו לכם גינה קטנה ובה עצים צפופים גבוהים ורחבים. מרוב עצים לא תראו את היער…
שיקולי חיסכון יכתיבו מרווחים בין שיחים. מרווחים לא נכונים יאלצו לקנות שתילים נוספים.
ומה כעת? עיצבנו, תכננו ושתלנו גינה בסוג האדמה המתאימה, מה נעשה כדי שהיא תעלה ותפרח, ועם זאת לא נשועבד לה? סוגיית ההשקיה היא המלחיצה ביותר. אם לא נשקה נכון, עלול כל עמלנו לרדת לטמיון. וכאן מתחילים הצמחים השונים להתפנק. כל צמח עם טעמו האישי. יש הדורשים כמויות מים גדולות, ויש הדורשים כמויות מים קטנות. יש הזקוקים להשקיה צפופה ויש שלעיתים יותר רחוקות, ויש שכמעט לא דורשים תשומת לב…
המענה הוא מערכת טפטפות וממטרות המתאימה את עצמה לכל צמח בנפרד ומשחררת אותנו מעול ומאחריות. במערכות השקיה מתקדמות יווסתו הלחצים בצינורות בעזרת בקרה ממוחשבת ויצורפו גם מערכות דישון וברזים חשמליים.
למרות הכול, זוהי עדיין גינה בחיתולים. הדשא החדש צהוב במקצת, השיחים והעצים קטנים וקצוצים, והפריחה מינימלית,. עוד חצי שנה של טיפול מסור, ולא תאמינו למראה הגינה השופעת,. עוד שישה חודשי סבלנות נוספים, ותזכו בגן עדן קטן עלי חלקת האדמה הפרטית שלכם.
ובלילה תצאו אל הגן, המואר באור רך או דרמטי , אחיד או ממוקד, חזק או דקורטיבי – לבחירתכם, ותגלו עולם אחר.
כעת אני פונה לאותם אומללים מקוראי, חסרי חלקת אדמה מבורכת, שקוראים את הנכתב לעיל ומנידים בעגמה בראשם. אתם בטוחים שהכתבה הזו לאינה מיועדת לכם, אולי ככה, רק בשביל לחלום, וגם לחלום לא מעיזים, כי אשליות שמתנפצות הן חוויה בלתי מומלצת. מביטים אתם בעציץ היחיד העומד בחלון, אם יש בו שתיל ואם אין, ודמעה מלוחה נושרת מעיניכם על אדמתו ומדשנת אותה קלות. התעודדו, יקירי החלושים. יש גם עבורכם בשורה. התרצו להכיר עוד סוגי גינות לא שגרתיות שבהחלט יכולות להתאים לכם?

נעים להקיר – קירות ירוקים
קירות ירוקים נקראים גם גנים תלויים, והם טרנד אופנתי חדש יחסית שמקורו במצוקה העירונית הבנויה והמרוצפת המשוועת למעט ירוק.
למעשה אין הם המצאה חדשה לחלוטין, הקירות הירוקים הראשונים הידועים בהיסטוריה הם הגנים התלויים בבבל, שנבנו על ידי נבוכדנצר השני ונחשבו לאחד משבעת פלאי תבל של העולם העתיק. מדובר במערכת מרפסות מדורגת המתנשאת לגובה 25 מ' בקרוב הוכוללת מערכת מתוחכמת לאיטום, לניקוז ולהשקיה מתוחכמת . בתוך המרפסות ניטע מגוון עצום של צמחייה שנחשפה באופן מלא לשמש בזכות הדירוג . המראה הסופי הראה גן אנכי, והרי לנו הקיר הירוק הראשון.
בימינו מוביל בוטניקאי צרפתי בשם פטריק בלאנק את אפנת הקירות הירוקים, שרכשה תומכים רבים בעולם. הקירות שהוא מעצב בצמחים נחשבים כיצירות אמנות של ממש, הוא פשוט "מצייר" על הקירות עם צמחים. החל מעיטור קיר סלוני בבית פרטי ועד עיצוב ססגוני חי (וצומח) של מבנים ציבוריים ורבי קומות.
הקמת גינות ירוקות יכולה להיעשות בשתי שיטות –: הראשונה – הידרופונית, (זו השיטה שבה משתמש בלאנק), שהיא שיטה מתקדמת ומתוחכמת אך אינה מתאימה לאנשים חסרי ניסיון.
השיטה השנייה – מצע מנותק אורגני -– היא קונבנציונלית יותר ומזכירה גידול צמחים באדנית. בבסיסה היא מושתתת על מצע אדמה ודשנים, ותוכלו ליישם אותה בעצמכם. התוצאה יכולה להיות יפה לא פחות. איך? במידהאם ונעזרתם בגנן, הוא בוודאי ידע את השיטה, אך תוכלו גם לקבל הנחיות מהימנות במשתלה איכותית לעבודה עצמית, להיות מוכנים לניסיונות, וכמובן – לקנות את האביזרים והשתילים כמובן.
אם נהיה קצת נוסטלגיים ופחות יומרניים, נודה שקיר מבנה המכוסה צמח מטפס הוא קיר ירוק לכל הדעות, וקיר שמעליו אדניות עם צמחים המשתפלים ו"נשפכים" כלפי מטה גם הוא קיר ירוק בתכלית.
קיר ירוק מלבד מעלותיו הידועות והיפות נחשב גם כמצנן את המבנה ועוזר להתגבר על ההתמודדות עם החום בארץ שטופת שמש כשלנו. המצע והעלים קולטים את הקרינה הישירה ומקטינים את הלחות והחום הנספגים בקירות המבנה.

גגות ירוקים
כהמשך לנושא הקירות הירוקים נתייחס להקמת גינות על גבי גגות בטון שטוחים שקיבלו את הכינוי "גגות ירוקים". רעיון זה גם הוא המצאה מרנינה הנובעת ממצוקה אורבנית וחוסר בירוק ומוצאה בערים הגדולות של אירופה. גן על הגג הוא מראה מרשים מאוד, ואף כי מבחינה טכנית אינו נראה מהפכני כל כך כגינה אנכית על קיר, בפועל הוא מזמין התמודדות עם הרבה יותר מהמורות וסוגיות אמיתיות.
הראשונה שבהן היא בעיית האיטום. שורשים של צמחים עלולים להיות חדים וחזקים מספיק בכדי לפגוע באיטום ולחורר אותו. ואז, אוי לנו ואבוי…. הגינה בגג אולי תפרח, אך הבית מתחתיו ינבול לעד. גגות המגוננים בסגנון ובתפיסה בנאליים דורשים מים רבים והשקיה מלאכותית, לעומת זאת הניקוז צריך להיות ללא דופי, שהרי מים עומדים מסוכנים גם הם לאיטום, וכל זאת מתחת למצע גדילה! איך באמת עומדים במשימה זו בכבוד?

גג ירוק בבית ספר בירושלים. גודל הגינות יכול לנוע בין גינה ביתית קטנה במרפסת ועד גגות גדולים היוצרים גן אמיתי על הגג. ביצוע רב נוי.

לצורך כך מיוצרים מצעי גידול ויריעות איטום וניקוז ייחודיים למטרה זו. מובן שלאור זאת ננסה להימנע מגינה הדורשת השקיה רצינית. סוגיית ההשקיה של גגות מושפעת רבות גם מהשאיפה לחסוך במים. לשם כך משתמשים בשיחים ובצמחייה שאינה דורשת השקיה רבה. באירופה אין זו משימה מורכבת כלל, כי רוב חדשי השנה גשומים בשונה מאצלנו. כל שנותר הוא לבחור את השיחים המתאימים. וכאן? נצטרך להשקות יותר, אך בחירת צמחייה נכונה בוודאי תעזור. מצע הגידול שבו משתמשים יהיה דק במיוחד ועל כן גם מחומר מיוחד, כדי לא להגביה את מפלס הגג ולהעמיס עליו כובד.
יש גם גינת גג שאינה דורשת מים כלל, העקרונות של שיטה זו הנקראת "גג חי" מחקים את תנאי הטבע ככל האפשר, ומהווים בית גידול לבעלי חיים ולציפורים. אך בקיץ היא תהיה יבשה בדיוק כמו צמחיית הבר בארץ, רק בחורף ובאביב תהיה הצמחייה עשירה, ומצע האדמה שלו חייב להיות עבה וכבד הרבה יותר מסוגי גגות ירוקים אחרים (מה שהופך אותו לאפשרי בגגות מסויימים בלבד המתאימים לדרישות). בני נול מחברת "רוב נוי" ביצע גינות כאלו על גג של בית פרטי אותו שתכננתי, וכך למדתי שגג ירוק דורש תמיד תנאים מוספים לעומת סתם גינה: אגירת מים – בכוסות אגירה מיוחדות ביריעת הניקוז וספיגה מיטבית של מים במצע הגידול,. חסימת שורשים – חלק מהצמחים "יודעים" להפיק מרכיבי מזון מתוך יריעת האיטום ועלולים לפגוע בה. לכן פורשים מעל היריעות שכבת אטימה המונעת מעבר שורשים, משולבת ב"ביו-ברייר" – אלמנט המפריש לאט (תוך 20-15 שנה) חומרים המסיטים את כיוון צמיחת השורשים אל מחוץ לאזורים בעייתיים. חסימת שרשים – חלק מהצמחים "יודעים" להפיק מזון משכבת האיטום ועלולים לפגוע בה. לכן פורשים על היריעות שכבת אטימה המונעת מעבר שרשים, משולבת ב"ביו-ברייר " – גוש המפריש לאט (15-20 שנה) חמרים המשנים את כוון צמיחת השורשים אל מחוץ לאזורים בעייתיים. מניעת מים עומדים – נוסף על שיפועים נכונים וניקוז מסודר, נגרום להאטת הספיגה של הגשמים, לשמירה על אוורור מצע הגידול ולמניעת המלחתו.
לאור הנחיות קפדניות אלו, הקמת גינה אמיתית על גבי גג או מרפסת אינה כה פשוטה, וכדאי שתבוצע רק על ידי בעל מקצוע מתאים. אי לכך, חוששת אני כדי שלא תוותרו עליה מהר מדי, על כן אציע בזריזות פתרון עממי עתיק יומין הגורס מילוי שטח המרפסת/ או הגג בעציצים מוכרים וידידותיים לסביבה הדורשים תחזוקה בסיסית על ידי השקיה ידנית אוהבת,. גם כך ניתן להשיג מראה פורח ויפה להפליא.

הבטחנו הפתעה? הפתעות מתוקות בגינה


הפתעה – ציפורי שיר
עניין ציפורי השיר עורר בי סקרנות רבה. דוד ברוס מחברת "פסטורליה" הוא שהעלה את הנושא ללקוחותיי במהלך תכנון אחת הגינות שבו הייתי מעורבת בו. עלו בליבי שאלות רבות. "ציפורי שיר" נתפסות באמת כמושג פסטורלי. אבל ציפורים בגינה? חשבתי דווקא להציב דחליל כדי לגרש אותן! שאיפה זו היא בוודאי השפעה של מסיפורי ילדות. איך באמת גורמים להן להגיע? מיהן ציפורי השיר ומתי בדיוק הן שרות? איזה סוג ציפורים עונה להגדרת "ציפור שיר"? למיטב זכרוני מעולם לא שמעתי שיר רציני של ציפור!
התשובות לכל השאלות הללו אינן מסובכות כל כך, אך בוודאי אין ספק שהשאלות מושפעות מהיותי עירונית. הרצון למשוך ציפורים או חיות אחרות כמו קיפודים קשור לאהבה לטבע האמיתי, וזה עניין של רגישות אישית לבריאה. כדי למשוך ציפורים לגינה יש להתייחס לכך בעת הקמתה, וההתייחסות נובעת מהיכרות של אורח החיים שלהן. יש ציפורים שמחפשות מזון קרוב לקרקע (חרקים), ויש שמקננות גבוה יותר. מכיוון שאין אפשרות לדעת מראש מי מסוגי הציפורים יימשכו לגינה, מתכננים את הצמחייה הגבוהה בעיצוב מדורג, כך שסוגי ציפורים רבים ככל האפשר יוכלו לקבל מענה לגובה הצמח המתאים להן לקינון. על הצמחייה להיות צפופה וסבוכה, כדי שהציפורים תרגשנה בטוחות מספיק ומוגנות ותבנינה שם את קייניהן. לפעמים מכינים להן קונסטרוקציות קטנות, והן בונות עליהן את הקן. מלבד נוסף על אוכל ומסתור יש לספק לציפורים מי שתייה. לשם כך יש לדאוג למאגר מים קבוע כלשהו, וזה יכול להיות אפילו סתם קערת מים, ועדיף מעוצבת, המתמלאת במים באופן קבוע במסגרת מערכת ההשקיה. למעשה נושא המים חיוני ביותר, ויש לוודא כי לציפורים יש תחנות מים נוספות באזור הרחב יותר שיבטיחו את קיומן וישכנעו אותן כי כדאי להן להשתקע כאן באופן קבוע. ציפורי שיר נפוצות בארץ הן: שחרור, דרור, בולבול, ירגזי, צוצלת, צופית ועוד. חלקן יפות להפליא, וזהו עוד אלמנט מרשים. ומתי באמת הן שרות? שירת הציפורים האמיתית, מזדמרת בשעות הבוקר המוקדמות. קומו ב-5:00, עם אור ראשון, וצאו בשקט לגינה,. אם יש בה כמה ציפורי שיר, מובטחת לכם תזמורת אמיתית! ככל שהיום מתקדם ומתחמם הציפורים שרות פחות. בעיניי זו חוויה שכדאי לנסות.

קערת מים תמשוך את ציפורי השיר לגינה- פסטורליה

הפתעה – ברֵיכת נוי
בריֵכת נוי יכולה להופיע בצורות שונות, ביניהן שילוב של מפל או מזרקה. בתוך הבריכה אפשר לגדל דגי נוי, או צמחי מים כמו שושנת מים יפה (נימפאה). את הגרסא המוקטנת לבריכת מים אהבתי במיוחד. פשוט קערת מים! קערה יפה ומתאימה מלאה במים, עם צמחי מים בתוכה היא ריענון אמיתי בגינות קטנות או במרפסות ומוסיפה המון חן. כשמשלבים אלמנט מים בגינה, כדאי לפעמים למקם אותו בהמשך הדרך, בסופו של שביל, או אפילו לעצבו כנחבא במקצת. המטרה היא להפתיע. תמיד נחמד להיתקל בעוד חידוש יפה שלא ראינו קודם לכן.

הפתעה – צמחים מתוך סלע.
סלעים, מסלעות וטראסות סלע נפוצוים ברבים מן הסגנונות. המראה הטבעי והמשכנע שלהם משתלב מצוין בנוף הגינה, משמש לתיחום בין אזורים וגם מייצב מפלסים כתחליף לגדר. ומה תאמרו אם בסלע עצמו נשתול כמה צמחים? דוד ברוס מחברת "פסטורליה" ממליץ לשתול כמה שיותר! המתאימים ביותר למטרה זו הם צמחי בצל ופקעת. מלבד תוספת הירוק, מהווה צמח כזה מאורע מפתיע. אני מביטה בסלע וחושבת,: איך? אפילו בנקיקים בנקבים ובחורים מצאו להם צמחים משכן! ואז אני נזכרת שהגנן שתל אותם שם…

הפתעה – צמחייה בגדר.
חומות וקירות אבן גבוהים מקיפים לעיתים את הגינה. שאו עיניים כלפי מעלה, הרושם סגור וחמור משהו. אך אם במקום להניח בסוף הקיר פלטת אבן לסיום (קופינג) נשלב בו ערוגה מובנית (איטום וניקוז כמובן!), חיסלנו את מראה החומה המפחיד ויצרנו אזור צמחייה בלתי צפוי ומפתיע. אפשר לבצע את הרעיון גם בסתם קיר אבן למרפסת.

עוד הפתעות קטנות ומתוקות:
בית עץ קטן (אולי מחסן?), מצפה נוף פרטי מוצלל, חפצי נוי מאבן, מחרס, מעץ או ממתכת, גדרות וספסלי אבן, סלעים ומסלעות, תאורת גינה מעוצבת גבוהה, נמוכה, וצבעונית. שובך יונים, הכנה לקיני ציפורים, עציצים, אדניות וכדים, גדר חיה, שמשיות, רשת צל, אוהל לייקרה, גזיבו, מחצלות, מתקני משחק לילדים, גזעי עץ כרותים או חלולים, פעמוני רוח., כלים ריקים או מלאים…
חומרים מפתיעים לשילוב בגינה: לשבילים ולמשטחים גדולים -– אבני נחל, חצץ, ריצוף אבן טבעית, טרה קוטה, גרניט פורצלן לחוץ, בטון חשוף מוחלק או גס, דק עץ (פרקט המיועד לחוץ), שבבי עץ, אבני מדרך, גרנוליט, טרסות עץ, אדני רכבת. לקירות ולגדרות – אבן, פלסטיק, בטון ועץ.

הצמח המפתיע
עולם הצומח רב- גוני ותוסס, אך גם מסתורי וטומן בחובו הפתעות. מחקרים שהוכיחו את קיומם של רגשות אצל צמחים, ותגובות מדהימות של צמחים כלפי אנשים או מעשים, הפתיעו את העולם המודרני. יש שיטענו שהצמח אפילו זז ו"רואה" ללא עיניים. אלו עובדות שגם ניכרות בחוש. צמח מטפס, למשל, מושך את עצמו אל התמיכה הקרובה אליו. אם ניקח אותה ממנו, הוא ימצא את התמיכה הקרובה האחרת ויניטה בעצמו לכיוון החדש ללא כל הכוונה. אחד הממצאים הבולטים הוא היענות הצמחים לרגשות המופגנים כלפיהם בפריחה ובלבלוב יתרים. אם זכיתם בגינה וטיפחתם אותה באהבה, שבו והקשיבו לשירת הבריאה. לכל צמח ועשב יש ניגון מיוחד משלו, וגם השגחה פרטית: "אין לך כל עשב ועשב מלמטה שאין ממונה עליו מלמעלה, ושומר אותו… ואומר לו: גדל!"

ofra

הגליון החדש של מגזין דירה נאה עכשיו בחנויות
למנויים מבצע מיוחד. לפרטים: 03-7580060



0 תגובות